Liftarit treenaa Rebelillä lokakuun alusta!

Olemme viimein päässeet tilanteeseen, jossa yhteistreenit ovat jälleen mahdollisia.

Sunnuntaina 3.10. klo 18-19 aloitamme syyskauden, joka kestää 19.12. asti, jolloin mitä luultavammin järjestetään Joulutempaus.

Lokakuun ensimmäiseen treeniin Niittyläntielle Helsinkiin ovat tervetulleita kaikki kahvakuulanostamisesta kiinnostuneet – niin kilpailijat kuin kuntoilijatkin. Yli seura- tai lajirajojen. Jäsenet tai jäsenyydestä kiinnostuneet. Tai kuka tahansa.

Olisiko sinulla intoa lähteä treenaamaan tavoitteellisesti alkuvuoden 2022 SM-kilpailuihin?

Ja jatkaa siitä vielä vaikka kesän SM- viikolle? Vai otettaisiinko lyhyempi etappi Joulutempaukseen?

Nyt olisi nimittäin hyvä tilaisuus laittaa treenirinki pystyyn ja saada myös treeniohjelmointiin apua. Allekirjoittanut on valmentaja ja seurassa on monta hyvää nostajaa, jolta kysyä vinkkejä omaan tekemiseen. Meillä kuntoilijakin saa tulitukea ja pääsee nauttimaan nostamisen ilosta jäsenmaksun hinnalla. Tule paikalle ekoihin treeneihin ja ideoidaan lisää!

Muistutamme myös siitä, että ensi vuonna Liftarit täyttää 10 vuotta. Löydäthän siis itsesi hyvästä seurasta!

ps. Leivon mokkapaloja manselaisittain, jo se on hyvä syy tulla moikkaamaan vaikkei treeni niin kiinnostaisikaan.. Myös seuran hallitus tulee paikalle!

kirsi

SM 2021: on ollut aikaa treenata!

Taija ja Tuomo ovat jo vuosia nostaneet kilpaa Liftareita edustaen. Tänä syksynä on jälleen SM-kisojen aika. Millä mietteillä he ovat lähdössä Konnevedelle syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna?


Jännittääkö pitkä kilpailemattomuus?

Taija: Etukäteen ei, mutta lavalle astuessa voi olla jännittynyt tunnelma. Kisaamisen rutiini on varmasti ehtinyt ruostua 1,5 vuoden tauon aikana. 

Tuomo: Ei varsinaisesti mutta tunnelma on odottava.

Mitä lajeja aiotte SM-kisoissa nostaa?

Taija: Nyt kun viimein päästään kisaamaan, aion nostaa kaikki lajit 16 kg yleisessä ja masters-sarjassa, sekä 24 kg tempauksen. 

Tuomo: Paksujen Poikien sarjassa (-95kg) LC24

Vuoden 2021 SM-kisojen ajankohta on poikkeuksellisesti syksyllä kevään sijaan. Onko tämä muuttanut millään tavoin valmistautumista verrattuna edellisiin vuosiin?

Taija: Valmistautumista on tehty tasaisissa sykleissä koko korona-ajan omia testinostoja varten. Oikeastaan samalla kaavalla on jatkettu varsinaisia kisoja kohti. 

Tuomo: Ei millään tavalla. Pääasiassa kiitollinen että ylipäätään järjestetään. Vaikka tässä on ollut useampi testipäivä viimeisen ~18kk aikana niin kilpailu on aina kilpailu

Teillä on molemmilla lajivalmentaja etänä eikä seuran treenejäkään ole päästy pitämään piiiitkään aikaan. Onko ollut yksinäistä harjoitella?

Taija: Olen harjoitellut enimmäkseen yksin aiemminkin, mutta välillä treeniseura olisi kyllä tervetullutta. Kukaan muu ei ymmärrä lajin haasteita kuin toinen kahvakuulaurheilija. 

Tuomo: Noh eihän tilanne ole optimi mutta eipä tälle juuri mitään voi. Ei niinkään yksinäistä mutta hieman outoa

Haluatteko kertoa esimerkin viimeisimmästä kovasta harjoitusviikosta tai  harjoituksesta, joka on jäänyt erityisesti mieleen?

Taija: Komppaan Tuomoa – helteillä harjoittelu oli kovaa joka kerta. Tällä hetkellä sarjat ovat pitkiä ja vaativat paljon myös henkistä kanttia.

Tuomo: Tuo kesän 2kk hellejakso oli varsin ikimuistoinen enkä varsinaisesti kaipaa sitä 🙂 Siinä kohtaa kun sarjojen välissä pitää kuivata jalat niin joku on pielessä

Minkälaisia tavoitteita olette valmentajanne kanssa asettaneet näihin kisoihin?

Taija: Valitettavasti SM-kisojen sarjavaihtoehdot eivät ole linjassa tämän hetken tavoitteideni kanssa, joten haluan tehdä kisoissa olosuhteisiin nähden hyvät suoritukset ja edistää samalla varsinaisia tavoitteitani treeneissä. Harppaus 2×16 kg:sta 2×24 kg kuuliin pitää tehdä fiksusti ja omaan tahtiin, joten tällä kertaa minulla ei ole vielä asiaa 2×24 kg lajeihin. Nopeatempoinen 2×16 kg ja raskaampien kuulien treenaaminen samaan aikaan on ollut haastavaa, mutta pian nähdään, miten se on toiminut. 

Tuomo: Lajivalmentajan kanssa on lähdetty ajatuksesta että ehjä ja tasapainen suoritus. Tuo kun toteutuu niin tulos on hyvä. Fysiikkavalmennuksen kanssa ihmiskoe menee nimellä ”lajin parhaat pakarat”. Tuon suhteen on tehty loistavaa duunia

Vuoden 2022 SM-kilpailut ovat jo puolen vuoden kuluttua ja silloin on mahdollisesti taas maajoukkuepaikkoja jaossa. Onko suunnitelmia jo nyt vuoden 2022 läpiviemiseen?

Taija: Samoin kuin Tuomolla, perustekeminen jatkuu kuten ennenkin. Toivon, että ensi vuonna fysiikka riittäisi 2×24 kg, mutta hiljaa hyvä tulee ja tärkeintä on säilyä loukkaantumatta. 

Tuomo: Juu tekeminen jatkuu samalla rytmillä.

Lift me up ry toivottaa paljon onnea kisoihin kaikille seuran nostajille sekä muille kilpailijoille! Minkälaisia tsemppiviestejä erityisesti lämmittäisi kuulla ja lukea?

Taija: Kiitos! Sellaista olisi kiva kuulla, että kisat saisivat mahdollisimman monen innostumaan nostamisesta.Toivottavasti pian päästään myös treenaamaan porukalla. 

Tuomo: Eniten lämmittäisi nähdä mahdollisimman paljon nostajia kisoissa!

Konneveden SM-kilpailut 2021 järjestetään näillä näkymin livetapahtumana. Perinteisesti kahvakuulakisoja on päässyt seuraamaan myös netin välityksellä. Laitamme linkin jakoon somessa heti kun se julkaistaan!

kirsi

SM-viikon suunnittelu nytkähtänyt eteenpäin ja muut kuulumiset

Seuran hallitus kokoontui torstaina 5.8.2021 ja pohdimme miten matka kohti ensi kesän SM-viikkoa jatkuu. Lisäksi mietimme tulevan syksyn kuvioita, joita edelleen varjostaa mahdolliset kokoontumisrajoitukset.

Käytännössä tulevaa SM-viikkoa tarkastelemme paikan päällä Salossa jo 31.8.2021, jonne seurastamme lähtee tiedustelija. Tätä ennen olemme toivottavasti saaneet jo toimikuntaa järjestelyiden osalta perustettua ja seuraava kysymys koskeekin juuri sinua.

Haluatko mukaan SM-viikon järjestelyihin?

Me haluaisimme, että haluaisit! Seurassamme on jämerän vakaa innostus saada lajiamme yhdistymään seuratasolla ja mikäs sen mukavampaa kuin yhdessä tekeminen. No, ei se aina niin helppoa ole mutta täten kutsumme kaikki kahvakuulaurheilun yhteishengen nostattamisesta innostuneet tukkimaan sähköpostimme sihteeri.liftmeup@gmail.com.

Jatkossa tulemme informoimaan SM-viikon suunnittelun eri vaiheita täällä ja tuolla. Myös kahvakuulajaosto on antanut tiedotteen ja mukana on ainakin Masters SM 2022 sekä kansallinen kilpailu. SM- viikolla nostetaan kuulaa useampana päivänä – muutamasta Strong Sport minuutista ehkä jopa tunnin maratonkisaan. Toimikunta alkaa miettimään yhteistyössä Suomen painonnostoliiton ja kisaorganisaation kanssa milllä tavoin kisaohjelma tullaan viemään kolmen päivän aikana läpi ja miten saisimme kahvakuulaa parhaiten esiin Ylen lähetyksissä.

SM- kilpailut 2021 syyskuussa Konnevedellä

Kuukauden päästä pidetään lajin päätapahtuma tälle vuodelle ja matkaa kisoihin on tehneet seurastamme mm. Tuomo ja Taija. Saamme heidän viime hetken kuulumisensa vielä ennen kuin heidän kisakoneensa starttaa. Uskoaksemme kisoista on myös nettilähetys, jotta pääsemme kannustamaan kotisohvilta.

Liftareiden treenit loppuvuonna

Seuraa somea! Alustavasti kokouksessa oli puhetta treeniringin herättelystä ulkosalla kesähelteiden jälkeen ennen loskakelejä. Talven osalta teemme päätöksiä treenipaikan suhteen kun tiedämme miten tämä ystävämme korona jaksaa vielä jallittaa.

Suomisport seuralle käyttöön

Selvitämme millä tavoin saisimme seuran asiat yhdistettyä Suomisport- palvelun alle. Muiden lajien seuroista on saatu positiivista infoa ja toiveissa olisi saads mm. jäsenille helppo tapahtumakalenteri ajanvarauksineen käyttöön. Tiedotamme tästäkin lisää myöhemmin!

Hyvää kesää, sitä on vielä jäljellä!

kuulumiset kirjasi Kirsi

Koronapandemian vaikutus Liftareiden toimintaan

Seuramme hallitus vastasi taannoin Olympiakomitean kyselyyn koronan vaikutuksesta seuratoimintaan. Selvitys on valmistunut sen pohjalta mitä yli 800 seuraa ilmoitti toiminnassaan tapahtuneen viimeisen vuoden aikana.

Olympiakomitean selvitys on luettavissä täältä.

Liftareilla, kuten muillakin seuroilla, on ollut toiminta tauolla monin tavoin. Onneksi seurallamme ei varsinaisesti ole suurtä hätää (matalat vuositavoitteet eivät aiheuta paineita) mutta kahvakuulaa nostaville emme ole päässeet tarjoamaan treenejä tai pikkukisoja.

Pohdimme hallituksessa kuumeisesti josko saisimme yhteisen tapaamisen pääkaupunkiseudulle vielä kesän aikana. Tämä voisi olla alkusoittoa ensi vuoden juhlavuodelle?

Ainakin palaveria nettisivujen päivityksen osalta pyritään saamaan kuvauskokoonpanolla aikaan. Oltaisiin edes virtuaalisesti nykyaikaisemmin olemassa!

Suomen Painonnostoliitto oli mukana aikuisliikunnan kehittämisessä ja mikäs se muukaan oli esillä kuin keppijumppa. Liftarit suosittelee keppijumppaa – sillä kun on suora vaikutus mm. siihen millä tavoin pystyt kannattelemaan kuulaa yläasennossa.

Hyvää keskikesän juhlaa, viettäkää juhannusta hikoillen!

Liftarit SM-viikolla 2022!

Kesä ja helle ovat täällä ja niin on jo seuraavan vuoden suunnitelmatkin. Voimme nimittäin jo tässä vaiheessa paljastaa seuramme olevan mukana vuoden 2022 SM-viikon järjestelyissä!

Kahvakuulaurheilu on ollut mukana SM-viikolla heti alkuvuosista lähtien. Pääsemme jälleen mukaan tapahtumaan, jossa aitiopaikan Ylen lähetyksissä saavat mitä moninaisimmat lajit. Vuonna 2022 SM-viikkoa vietetään Salossa.

Neuvottelut seuran halllituksessa ja Suomen painonnostoliiton yhteyshenkilön kanssa mm. kahvakuulaurheilun nostomuodoista alkavat pian.

Olemme innoissamme saadessamme tämän ainutlaatuisen tilaisuuden myötä myös Liftareille näkyvyyttä. Täyttäähän seura vuonna 2022 jo 10 vuotta!

Pääsiäispyhien treeniohjelma

Seura ei järjestä toistaiseksi Lift me Cupia. Palaamme cupittelemaan sitten kun maailman tilanne on sallivampi. Pysykää terveinä!

Pitkät pyhät ovat oivaa aikaa harjoittelulle varsinkin jos saa pitää lomaa päivätöistä. Kannattaa hyödyntää vapaat syömällä hyvin, nukkumalla riittävästi ja treenaamalla ajatuksen kanssa.

Ohessa kolmeksi päiväksi tekemistä kahvakuulan parissa!

  1. TREENI

Lämmittely:

  • erilaisia hyppyjä 2 x 60-80 iskutusta
  • eläinaiheiset lämmittelyt, teethän pääsiäisen kunniaksi Pupun
  • pystypunnerrukset 3 x 15 toistoa 10-14 kg kahvakuula
  • 10 minuuttia erilaisia nostoja kevyellä kahvakuulalla, ainakin rinnalleveto, työntö ja tempaus
  • nivelten pyörittely ja lyhyet venyttelyt

Kahvakuulat, jotka painavammat kuin lämmittelyssä:

  • rinnalleveto yhdellä kuulalla 6 minuuttia, kädenvaihto min välein, 10 toistoa minuutissa tai
  • rinnalleveto kahdella kuulalla 3 x 2 min, 6-8 toistoa minuutissa, taukoa puoli minuuttia
  • tauko 2 min
  • työntö yhdellä kuulalla 6 min, kädenvaihto min välein, 14 rpm tai
  • työntö kahdella kuulalla 3 x 2 min, 10 rpm, taukoa puoli minuttia
  • tauko 2 min
  • kahden käden heilurit, jalkatyötä vaihdellen 2 kierrosta esim. 20kg x 20, 24 kg x 20 ja 28 kg x 20

Loppuverryttelynä kävelylle kauniiseen kevätsäähän!

2. TREENI

Lämmittely:

  • hyppynarulla 4 minuuttia
  • mittarimato eri suuntiin x 3
  • lapapunnerrus 3 x 10
  • 10 minuuttia erilaisia nostoja kevyellä kahvakuulalla, ainakin rinnalleveto, työntö ja tempaus
  • nivelten pyörittely ja lyhyet venyttelyt

Kahvakuulat, jotka painavammat kuin lämmittelyssä:

  • yhden käden heiluri lantion korkeudelle 50 + 50
  • tauko 30 sek.
  • rinnan korkeudella 30 + 30
  • tauko 30 sek.
  • olkapään korkeudelle 20+20
  • tauko 2 min
  • tempaus väliheilurilla 5 x 10+10, tauko 1 min
  • tauko 2 min
  • tempaus 6 minuuttia, kädenvaihto minuutin välein, 14-16 toistoa minuutissa
  • tauko 2 min
  • tempaus 2 x 10 toistoa, 5 sekunnin yläpito

Loppuverryttelynä kävelylle kauniiseen kevätsäähän!

3. TREENI

Lämmittely:

  • hölkkää 10 min
  • aktiivinen Pulu
  • 10 minuuttia erilaisia nostoja kevyellä kahvakuulalla, ainakin rinnalleveto, työntö ja tempaus
  • nivelten pyörittely ja lyhyet venyttelyt

Kahvakuulat, jotka painavammat kuin lämmittelyssä:

  • rinnalleveto yhdellä kuulalla 3 min per käsi, 12 toistoa minuutissa tai
  • rinnalleveto kahdella kuulalla 3 x 2 min, 8 toistoa minuutissa, tauko 1 min
  • tauko 2 min
  • rinnalleveto+ työntö yhdella kuulalla (OALC) 8 min, kädenvaihto min välein, 10- 12 toistoa minuutissa tai
  • rinnalleveto+ työntö kahdella kuulalla (LC) 3 x 20 toistoa, tauko 1 min
  • tauko 2 min
  • työntö yhdellä kuulalla (OAJ) 2 x 15+15, 5 sekunnin yläpito tai
  • työntö kahdella kuulalla (jerk) 2 x 15, 5 sekunnin yläpito

Loppuverryttelynä kävelylle kauniiseen kevätsäähän!

Keväinen sunnuntaitreeni ympyrässä

Ulkona on tänä viikonloppuna ollut hyvä treenikeli muuhunkin kuin perinteisiin talvilajeihin. Tänään ei paistanut aurinko mutta sopiva hikitreeni lämpimikseen voisi olla tällainen:

  • puolen tunnin reipas kävely. Jos mäkiä tulee vastaan niin juokse ne.
  • 5 kierrosta hulavanne + tempaus ilman taukoja: pyöritä vannetta 1 minuutti ja jatka tempauksella 10 krt per käsi. Tempauksen tilalla voi myös tehdä muita kahvakuulaurheilun lajeja tai vaikka kyykkyhyppyjä. Tässä välineinä vajaa 3 kg vanne ja 12 kg kahvakuula. Ja nastakengät!

Helmikuun nostoja

Moni on varmasti nauttinut kevään auringosta ja saattanut nostanut kahvakuulaakin ulkona. Lift me Cup ei ehtinyt vielä käynnistyä mutta mitä sen väliä kun nostaa voi muiitakin välineitä.

Hiihdon MM-kisojen ohessa, ja ehkäpä Suomen menestyksen innoittamana, menkää ulos ja nostakaa mitä mieleen tulee. Mutta varokaa, sää on saattanut tehdä tepposet!