Koronapandemian vaikutus Liftareiden toimintaan

Seuramme hallitus vastasi taannoin Olympiakomitean kyselyyn koronan vaikutuksesta seuratoimintaan. Selvitys on valmistunut sen pohjalta mitä yli 800 seuraa ilmoitti toiminnassaan tapahtuneen viimeisen vuoden aikana.

Olympiakomitean selvitys on luettavissä täältä.

Liftareilla, kuten muillakin seuroilla, on ollut toiminta tauolla monin tavoin. Onneksi seurallamme ei varsinaisesti ole suurtä hätää (matalat vuositavoitteet eivät aiheuta paineita) mutta kahvakuulaa nostaville emme ole päässeet tarjoamaan treenejä tai pikkukisoja.

Pohdimme hallituksessa kuumeisesti josko saisimme yhteisen tapaamisen pääkaupunkiseudulle vielä kesän aikana. Tämä voisi olla alkusoittoa ensi vuoden juhlavuodelle?

Ainakin palaveria nettisivujen päivityksen osalta pyritään saamaan kuvauskokoonpanolla aikaan. Oltaisiin edes virtuaalisesti nykyaikaisemmin olemassa!

Suomen Painonnostoliitto oli mukana aikuisliikunnan kehittämisessä ja mikäs se muukaan oli esillä kuin keppijumppa. Liftarit suosittelee keppijumppaa – sillä kun on suora vaikutus mm. siihen millä tavoin pystyt kannattelemaan kuulaa yläasennossa.

Hyvää keskikesän juhlaa, viettäkää juhannusta hikoillen!

Liftarit SM-viikolla 2022!

Kesä ja helle ovat täällä ja niin on jo seuraavan vuoden suunnitelmatkin. Voimme nimittäin jo tässä vaiheessa paljastaa seuramme olevan mukana vuoden 2022 SM-viikon järjestelyissä!

Kahvakuulaurheilu on ollut mukana SM-viikolla heti alkuvuosista lähtien. Pääsemme jälleen mukaan tapahtumaan, jossa aitiopaikan Ylen lähetyksissä saavat mitä moninaisimmat lajit. Vuonna 2022 SM-viikkoa vietetään Salossa.

Neuvottelut seuran halllituksessa ja Suomen painonnostoliiton yhteyshenkilön kanssa mm. kahvakuulaurheilun nostomuodoista alkavat pian.

Olemme innoissamme saadessamme tämän ainutlaatuisen tilaisuuden myötä myös Liftareille näkyvyyttä. Täyttäähän seura vuonna 2022 jo 10 vuotta!

Pääsiäispyhien treeniohjelma

Seura ei järjestä toistaiseksi Lift me Cupia. Palaamme cupittelemaan sitten kun maailman tilanne on sallivampi. Pysykää terveinä!

Pitkät pyhät ovat oivaa aikaa harjoittelulle varsinkin jos saa pitää lomaa päivätöistä. Kannattaa hyödyntää vapaat syömällä hyvin, nukkumalla riittävästi ja treenaamalla ajatuksen kanssa.

Ohessa kolmeksi päiväksi tekemistä kahvakuulan parissa!

  1. TREENI

Lämmittely:

  • erilaisia hyppyjä 2 x 60-80 iskutusta
  • eläinaiheiset lämmittelyt, teethän pääsiäisen kunniaksi Pupun
  • pystypunnerrukset 3 x 15 toistoa 10-14 kg kahvakuula
  • 10 minuuttia erilaisia nostoja kevyellä kahvakuulalla, ainakin rinnalleveto, työntö ja tempaus
  • nivelten pyörittely ja lyhyet venyttelyt

Kahvakuulat, jotka painavammat kuin lämmittelyssä:

  • rinnalleveto yhdellä kuulalla 6 minuuttia, kädenvaihto min välein, 10 toistoa minuutissa tai
  • rinnalleveto kahdella kuulalla 3 x 2 min, 6-8 toistoa minuutissa, taukoa puoli minuuttia
  • tauko 2 min
  • työntö yhdellä kuulalla 6 min, kädenvaihto min välein, 14 rpm tai
  • työntö kahdella kuulalla 3 x 2 min, 10 rpm, taukoa puoli minuttia
  • tauko 2 min
  • kahden käden heilurit, jalkatyötä vaihdellen 2 kierrosta esim. 20kg x 20, 24 kg x 20 ja 28 kg x 20

Loppuverryttelynä kävelylle kauniiseen kevätsäähän!

2. TREENI

Lämmittely:

  • hyppynarulla 4 minuuttia
  • mittarimato eri suuntiin x 3
  • lapapunnerrus 3 x 10
  • 10 minuuttia erilaisia nostoja kevyellä kahvakuulalla, ainakin rinnalleveto, työntö ja tempaus
  • nivelten pyörittely ja lyhyet venyttelyt

Kahvakuulat, jotka painavammat kuin lämmittelyssä:

  • yhden käden heiluri lantion korkeudelle 50 + 50
  • tauko 30 sek.
  • rinnan korkeudella 30 + 30
  • tauko 30 sek.
  • olkapään korkeudelle 20+20
  • tauko 2 min
  • tempaus väliheilurilla 5 x 10+10, tauko 1 min
  • tauko 2 min
  • tempaus 6 minuuttia, kädenvaihto minuutin välein, 14-16 toistoa minuutissa
  • tauko 2 min
  • tempaus 2 x 10 toistoa, 5 sekunnin yläpito

Loppuverryttelynä kävelylle kauniiseen kevätsäähän!

3. TREENI

Lämmittely:

  • hölkkää 10 min
  • aktiivinen Pulu
  • 10 minuuttia erilaisia nostoja kevyellä kahvakuulalla, ainakin rinnalleveto, työntö ja tempaus
  • nivelten pyörittely ja lyhyet venyttelyt

Kahvakuulat, jotka painavammat kuin lämmittelyssä:

  • rinnalleveto yhdellä kuulalla 3 min per käsi, 12 toistoa minuutissa tai
  • rinnalleveto kahdella kuulalla 3 x 2 min, 8 toistoa minuutissa, tauko 1 min
  • tauko 2 min
  • rinnalleveto+ työntö yhdella kuulalla (OALC) 8 min, kädenvaihto min välein, 10- 12 toistoa minuutissa tai
  • rinnalleveto+ työntö kahdella kuulalla (LC) 3 x 20 toistoa, tauko 1 min
  • tauko 2 min
  • työntö yhdellä kuulalla (OAJ) 2 x 15+15, 5 sekunnin yläpito tai
  • työntö kahdella kuulalla (jerk) 2 x 15, 5 sekunnin yläpito

Loppuverryttelynä kävelylle kauniiseen kevätsäähän!

Keväinen sunnuntaitreeni ympyrässä

Ulkona on tänä viikonloppuna ollut hyvä treenikeli muuhunkin kuin perinteisiin talvilajeihin. Tänään ei paistanut aurinko mutta sopiva hikitreeni lämpimikseen voisi olla tällainen:

  • puolen tunnin reipas kävely. Jos mäkiä tulee vastaan niin juokse ne.
  • 5 kierrosta hulavanne + tempaus ilman taukoja: pyöritä vannetta 1 minuutti ja jatka tempauksella 10 krt per käsi. Tempauksen tilalla voi myös tehdä muita kahvakuulaurheilun lajeja tai vaikka kyykkyhyppyjä. Tässä välineinä vajaa 3 kg vanne ja 12 kg kahvakuula. Ja nastakengät!

Helmikuun nostoja

Moni on varmasti nauttinut kevään auringosta ja saattanut nostanut kahvakuulaakin ulkona. Lift me Cup ei ehtinyt vielä käynnistyä mutta mitä sen väliä kun nostaa voi muiitakin välineitä.

Hiihdon MM-kisojen ohessa, ja ehkäpä Suomen menestyksen innoittamana, menkää ulos ja nostakaa mitä mieleen tulee. Mutta varokaa, sää on saattanut tehdä tepposet!

Kannustamme liikkumaan!

Lift Me Up aloittaa toimintavuoden 2021 edelleen poikkeuksellisissa olosuhteissa.

Seuran hallitus kaudelle 2021 on: Heli Lappalainen (puheenjohtaja), Kirsi Ala-Nikkilä (varapuheenjohtaja), Kari Salenius (sihteeri) ja Mikko Hämäläinen. Hallitus on kokoontunut kertaalleen alkuvuodesta ja on mm. pohtinut keinoja jakaa jäsenilleen, sekä muille lajista kiinnostuneille, tietoa esimerkiksi kotona treenaamiseen.

Monella saattaa olla nyt enemmän aikaa harjoitteluun ja varsinkin palautumiseen sekä muutoin itsestään huolehtimiseen. Haluaisimme olla näissä mukana ja jakaa vinkkejä niin kuntoiluun kuin tavoitteellisempaan harjoitteluunkin. Kahvakuulaurheilun SM- kilpailut on vuonna 2021 siirretty keväästä syksyyn. Vielä on aikaa saada kunto kohdalleen, joten ota yhteyttä mikäli tarvitset näkemystä tekniikkaan tai harjoitusten laadintaan.

Kuukausittainen Lift me cup on toistaiseksi virtuaalinen. Voit videoita oman nostosi ja lähettää sen hallitukselle, kerromme täällä ajankohdan lähestyessä lisää miten osallistua. Vuoden mittaan koostamme tuloksia ja kukaties loppuvuodesta on selvillä Liftareiden Cup- mestari! Lift me cup käydään kahvakuulaurheilun säännöillä.

Seuraan voi ottaa sähköpostitse yhteyttä kaikessa mikä liittyy kahvakuulaharjoitteluun: sihteeri.liftmeup@gmail.com.

Jos näinä aikoina oman seurasi lisäksi kiinnostaa liittyä meidän seuraan niin siitä voit laittaa myös sähköpostia.

Toivotamme kaikille liikunnan ja urheilun iloa!

Lift Me Cup 6.12.2020

Erikoisen vuoden viimeinen Lift Me Cup nostetaan itsenäisyyspäivänä 6.12.2020 klo 13 Rebel Liftersien salilla Helsingissä. Mukaan mahtuu 10 ensimmäistä nostajaa. Voit osallistua myös etänä videon välityksellä. Cupin teemana toimii itsenäisyyspäivä. Tervetuloa mukaan!

Ilmoittautumaan pääset alla olevasta linkistä.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc2NLZGf3N6Y-z60WlcwdE56qW32lEAwlHPEXFbrY4R4lxluA/viewform

Lift Me Upin vuosikokous 2020

Lift Me Upin vuoden 2020 vuosikokous järjestetään 18.11.2020 keskiviikkona klo 19.00 etäkokouksena Teamsin kautta. Linkki kokoukseen löytyy tästä kirjeestä. Vuosikokousessa käydään läpi seuran mennyt vuosi ja päätetään tulevan vuoden hallitus sekä esitellään toimintasuunnitelma. Tämän vuoden kokouksessa myös ratkaistaan koko seuran tulevaisuus, koska ilman uusia halukkaita seuran hallitusta ei saada kasaan seuraavalle vuodelle  ja se tarkoittaa Lift Me Upin lakkauttamista. Jos siis sinulla on halukkuutta osallistua Suomen parhaan kahvakuulaseuran hallituksen toimintaan ja sitä kautta varmistaa seuran olemassaolon jatkuminen, niin ilmianna itsesi sihteerimailin kautta meille tai kerro halukkuudestasi vuosikokouksessa!
Lämpimästi tervetuloa vuosikokoukseen!

     Lift Me Upin hallitus

Microsoft Teams -kokous
Liity tietokoneella tai mobiilisovelluksella
Liity kokoukseen napsauttamalla tätä<https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OTNkNjA4MjktNzE4NS00YzVhLWE0MTYtODYxOTVjMTY1MWFh%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22de38a45c-d7bf-4e3c-b7de-ca02423654c6%22%2c%22Oid%22%3a%228002715c-3b61-47f9-924e-2be7024ef0cd%22%7d>

Lisätietoja<https://aka.ms/JoinTeamsMeeting>  Kokousasetukset<https://teams.microsoft.com/meetingOptions/?organizerId=8002715c-3b61-47f9-924e-2be7024ef0cd&tenantId=de38a45c-d7bf-4e3c-b7de-ca02423654c6&threadId=19_meeting_OTNkNjA4MjktNzE4NS00YzVhLWE0MTYtODYxOTVjMTY1MWFh@thread.v2&messageId=0&language=fi-FI>