Millainen on kahvakuulaurheilijan kisaa edeltävien viikkojen treeni?

Olen aikaisemmin kirjoittanut viime hetken valmistautumisesta kilpailuihin, ja seuraavassa kerron omien kokemusteni valossa, miten kannattaa treenata viimeisinä viikkoina. Aikaa Lift Me Upin salikisoihin on tästä hetkestä neljä täyttä viikkoa, joten otetaan katsaus treeneihin näinä viikkoina.

11388743044_c4bb74d0fb_z

Valmistava harjoittelu (4 viikkoa kisoihin)

Tämän viikon voi vielä treenata kovaa. Kuulatreeni on intensiivistä, liikutaan korkealla sykealueella ja lajitreenin osuus kokonaisuudesta on hallitseva. Kuntotreenin ja oheisharjoitteiden osuus laskee.

Viimeistelyharjoittelu (2-3 viikkoa kisoihin)

Lajiharjoittelu on edelleen kovaa, mutta oheisharjoittelu vähenee entisestään. Voit tehdä vielä kisasuoritusta lähes vastaavan testin, esim. 8 minuutin sarjan kisapacella. Joillekin voi olla henkisesti tärkeää kokeilla kisapacea vielä viime hetkillä, mutta muista että ennätykset kannattaa tehdä kisoissa! Ei maratoniakaan treenata juoksemalla täyttä maratonia harjoituksissa.

Kilpailuviikon harjoittelu (<1 viikko kisoihin)

Sekä kuulatreenin että kuntotreenin rasittavuus laskee 40-50 prosenttiin maksimista. Jos kilpailu on lauantaina, voi esim. maanantaina ja tiistaina tehdä 4-5 min sarjoja ja keskiviikkona lyhyen juoksulenkin. Torstaina täysin lepoa ja perjantaina muutama 2 minuutin sarja tuntuman hakemiseksi ja viimeisten tekniikka-asioiden palauttamiseksi mieleen. Viimeisellä viikolla tärkeintä on olla pitää paikat kunnossa ja vetreinä, sekä olla hölmöilemättä, esim. rikkoa kämmenten nahka tai saattaa reidet jumiin.

11388890904_ae8a1f5745_z

Valmistaudu myös henkisesti, lue säännöt, käy mielessäsi läpi tilanteet, mitä voi tulla vastaan ja miten niihin reagoit. Sitten vain luotat itseesi ja annat mennä! Onnea kisaan kaikille ja tervetuloa yleisöön kannustamaan kisaajia CompactFitille 13.12. klo 14!

11388983695_b737293a8e_z

——————–

Lift Me Upin joulukuisiin salikisoihin on tasan kuukausi aikaa. Kilpailujen teemana on kannustaa ensikertalaisia nousemaan GS-kisalavalle. Laji on vapaa eli voi tehdä long cyclen, biathlonin, pelkän tempauksen tai työnnön, yksi- tai kaksikätisesti. Kaikki kuulakoot ovat käytettävissä, välikoot mukaan lukien. Kisoihin on ilmoittautunut 15 nostajaa, joista 6 ei ole kilpaillut aikaisemmin. Toivomme vielä lisää rohkeita osanottajia mittaamaan omaa tasoa ja ehkäpä innostumaan uudesta jutusta!

Kuvat: Max Käär, vuoden 2013 Lift Me Upin Joulutempaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s