”Tekniikat poikkesivat selkeästi harrastekahvakuulajutuista” – tekniikkakurssin antia

Optimal Performance Centerin valmentaja Sanna Aro osallistui Lift Me Upin tekniikkakurssille huhtikuussa. Mitä Sannalle jäi mieleen kurssista, sen hän kertoo alla.

Seuraavan kurssin järjestämme 4.9.2016. Lue lisää kurssista ja ilmoittaudu mukaan.

Kerro lyhyesti itsestäsi? 

Olen koulutukselta luokanopettaja, fysioterapeutti sekä personal trainer. Lisäksi minulla on useita seminaareja ja koulutuksia valmennuspuoleen liittyen. Kotoisin olen Torniosta ja joulukuun 2015 alussa muutin Oulusta Helsinkiin töihin Optimalille. Salipuolella treenaillut yli 15 vuotta. Tämmöinen suorapuheinen ja positiivisella asenteella viritetty ylisosiaalinen lappilainen.

Valmentaja Sanna Aro tekniikkakurssilla

Osallistuit Lift Me Upin kevään 2016 tekniikkakurssille. Mikä oli suurin oivalluksesi kurssilla?

Kurssille lähdin ihan siitä syystä, kun se täällä Optimalin tiloissa järjestettiin ja johdon puolesta siihen tarjottiin mahdollisuus. Kahvakuulaliikuntaan olen tutustunut hieman aiemminkin ja olen käyttänyt kahvakuulaa jonkin verran pitämissäni ryhmävalmennuksissa.

Kisatekniikoihin en kuitenkaan ollut aiemmin vihkiytynyt eli tämä oli uutta ja avarsikin paljon lajin osalta! Tekniikkakurssilla käytiin läpi räkkiasentoa, heilautusta, rinnallevetoa, työntöä, vauhtipunnerrusta ja tempausta – näistä tekniikoista voi sanoa, että kaikki tulivat uutena ja tekniikat poikkesivat selkeästi niistä harrastekahvakuulajutuista, mitä olen aiemmin tehnyt.

Suurimpana oivalluksena tuli liikkeen ’taloudellisuuden’ huomiointi eli se, että osaa liikuttaa kuulaa teknisesti oikein, lihaksia vähiten kuormittamalla. Esimerkiksi että kuulaa pidetään liikkeen aikana lähempänä kehoa kuin olin aiemmin ajatellut ja haetaan työhön näin rentoutta. Tämä sinänsä kävi todella hyvin järkeen etenkin ajatellen kisasuoritusta, kun on saatava mahdollisimman paljon toistoja, jolloin ei ole syytä väsyttää lihaksiansa turhalla työllä liikkeen aikana.

Mitä ajatuksia kahvakuulaurheilu herättää valmentajan näkökulmasta?

Laji on vaativa ja mustelmilta ei ainakaan allekirjoittanut välttynyt tuon koulutuksen aikana, eikä lihaskivuilta. Tekniikka vaatii liikkeiden osalta paljon toistoja, jotta tekniikat iskostuvat.

Näin valmentajan näkökulmasta tärkeimpänä ajatuksena heräsi, jo heti koulutuksen aikana, oheistreenin tärkeys voimaharjoittelun muodossa. Optimaalisen kehittymisen kannalta on tärkeä huomioida esimerkiksi rakenteellinen lihastasapaino ja liikkuvuus saliharjoittelun kautta. Kahvakuulan yksipuolisen, toisteisen harjoittelun vuoksi voi helposti kehittyä lihasepätasapainoa ja toispuoleisuutta mm. lihaskireyksien osalta. Näihin on tärkeää puuttua – jo senkin vuoksi, että kahvakuulatuloksissa voisi kehittyä optimaalisesti. Voimaharjoittelusta on huomattavaa hyötyä kahvakuulan harrastajille!

Aiotko tai miten aiot hyödyntää oppeja valmentajana esim. asiakkaiden ohjelmissa?

En näe suoranaista syytä, miksi en käyttäisi tarpeen tullessa. En ole vielä käyttänyt. Varmaankin etenkin ryhmävalmennuksiin tulen ottamaan näistä hyötyä ja varmasti yksilövalmennuksissakin tarvittaessa.

 

*Optimal Performance Center tarjoaa Lift Me Upin jäsenille salikortin hintaan 49€ / kk (norm. 59€) ja 10 kerran kortin 100€ (norm. 120€). Hyödynnä etusi OPC:n vastaanotossa!*

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s